تبلیغات
ساخت و میکس و .....موزیک - آموزش و آشنایی کامل و قدم به قدم با مسترینگ mastering learn
 
ساخت و میکس و .....موزیک
صفحه نخست            تماس با مدیر            پست الکترونیک           RSS            ATOM
درباره وبلاگ


salam Mikham dar Mored ahangsazi mix Master va ....
Harf Beznam Lotfan Nazarat khodeton Ro bezarid

مدیر وبلاگ : حسین زیبایی
نویسندگان
آموزش و آشنایی کامل و قدم به قدم با مسترینگ mastering learn
مسترینگ  عبارت است  از آماده سازی و انتقال میکس نهایی ، از محیط یک  DAW به یک سیستم ذخیره سازی . ایجاد نسخه اصلی که کلیه کپی ها از روی آن تهیه می شوند . فرمت اصلی امروزی جهت مسترینگ دیجیتال می باشد . اما هنوز هم برخی از متخصصین صدای مطرح دنیا از سیستمهای آنالوگ استفاده می کنند. باید توجه داشت که میکس و مسترینگ دو فرایند کاملا مجزا از یکدیگر می باشند و در سطح حرفه ای مهندسی میکس و مهندسی مسترینگ دو تخصص کاملا جدا هستند .  چیدمان و ابزارهای مورد استفاده در هر یک از فرایند ها کاملا متفاوت است . هر چند که امروزه بنا به دلایلی شاهد انجام هر دو پروژه در یک استودیو هستیم. در یک استودیو مستریگ مانیتورهای متععد مخصوشص جهت شنیده شدن جزییات صدا و مقایسه آنها مورد استفاده قرار می گیرد.
برای همه افرادی که به فراگیری هنر میکس مشغولند ، این تجربه حاصل می شود که خروجی میکس نهایی خود را بر روی یک CD منتقل نمایند و بشنوند که تا چه اندازه نسبت به یک CD معتبر بد صدا می دهد! با وجود ضبط تمیز و میکس دقیق ، چرا محصول نهایی خراب است؟ صدا حجیم نیست . با بالا بردن ولوم صدا تا حدی حجم خود را میابد اما کاراکتر صدا خراب است .صدا خسته کننده به گوش می رسد . !!!
 
بسیاری  از آلبوم های جهانی  ، تنها به دلیل صدا دهی خوب به فروش بالا دست پیدا می کنند. آوازها و درامز زنده نیستند . ممکن است شنیده باشید راه حل این موضوع استفاده از کمپرسور است . از کمپرسور استفاده می کنید ، اما صدا بدتر می شود. با EQ قسمتهایی را تقویت مینمایید اما همچنان صدا کدر تر و بدتر به نظر می رسد . صداهای باس پانچ لازم را ندارند. و مواردی بسیار از این قبیل….!!!
از زمان عرصه CD Writer و تولید Finalizer توسط شرکت TC Electronic ، افراد بسیاری درگیر فرایند مسترینگ شده و این چالش ها را تجربه کرده اند.  زمانی نه چندان دور تنها چند استودیو مسترینگ در تمام دنیا وجود داشت .  اما امروزه با شناختن ابزارها و تکنیکها و فراهم آوردن شرایط  مناسب ، این امکان ایجاد می شود که در یک استودیو خانگی  صدایی در سطح استادنارد جهانی تولید کرد. با این وجود مسترینگ در ذهن بسیاری  همچون یک افسانه تخیلی است ؛ کسانی که گمان می کنند میکس های بد را می توان با مسترینگ اصلاح نمود در واقع هموز نمی دانند مسترینگ دقیقاً چیست. پرسشهایی نیز برای بسیاری مطرح است که آیا مسترینگ قطعه با مسترینگ آلبوم متفاوت است؟ و یا برای با تجربه تر ها : مسترینگ برای CD چه تفاوتی با مسترینگ برای Vinyl  دارد؟
 
در واقع مسترینگ عبارت است از تمام اعمالی که بعد از میکس و قبل از تکثیر روی صدا انجام می شود . امروزه شرایطی فراهم شده ، که همه می توانند با اندکی هزینه کار خود را روی Vinyl نیز تکثیر کنند .مسترینگ برای  Vinyl خود مبحثی مفصل است . اما مسترینگ برای CD به مراتب راحت تر می باشد . تا زمانی که  محصول شما  در داینامیک ۹۶dB قرار بگیرد و ۲۰KHz پهنای باند آن باشد ، می توان آن را روی CD منتقل نمود .با این وجود مهندس مسترینگ با مشکلات فراوانی روبروست . این که شنونده شما کاربری است که با بلندگوهای مالتی مدیای کامپیوتر موسیقی را با فرمت MP3 می شنود و یا این که یک Audiophile است که موسیقی را با SACD در یک سیستم Hi-Fi گوش می کند ، یکی از این چالش ها می باشد . این موضوع بحث داغ بسیاری از محافل حرفه ای دنیا است و برای تازه وارد ها و افراد کم اطلاع توجیهی ندارد. آنها میکس نهایی را روی CD می زنند ، آن را به فرمت MP3 تبدیل کرده ، روی آنتن تلویزیون می فرستند .  خوشبختانه شنوندگان آهنا نیز توقع خاصی ندارند و همه چیز به خوبی و خوشی ختم می شود . اما اگر حرفه ای بی اندیشیم این روش ها منجر به منزوی شدن جریان علمی – هنری  تولید موسیقی می شود .  ضبط یک Demo , Home Rec با یک آلبوم Commerical تفاوت های بسیاری دارند .
جهت انجام مسترینگ با کامپیوتر، به رابط صدای خوب و دقیق نیاز است. اکولایزرها و داینامیک افکت های مالتی باند نیز از ضروری ترین ابزار به شمار می روند. همچنین ریورب در شرایطی می تواند درخشش جذابی به قطعه بدهد.. Harmonic Exiter یکی دیگر از ابزارهای مهم مسترینگ به شمار می رود که در کیفیت صدا دهی تاثیر منحصر به فردی دارد. در انتها Dither ، که استفاده از آن هنگام تبدیل رکوردهای ۲۴ یا ۳۲ بیت به عمق بیت کمتر مثل ۱۶ بیت الزامی است. در انجام عمل مسترینگ ترتیب چیدمان پلاگین ها می تواند متفاوت باشد که طبیعتا صدا دهی مخصوص به خود را موجب می شود و تنها ماکسیمایزر و دیتر هستند که همواره در انتهای این زنجیره قرار دارند.مهندس مسترینگ باید ابتدا یک PMCD یا Pre-Mastered Compact Disc تهیه کند. و دیگر دیسکها از روی PMCD به تولید انبوه برسند.
تولید PMCD یکی از پروسه های بحث بر انگیز است که میتواند به چهار بخش کلی تقسیم شود:
۱-انتقال ترک های ضبط شده به یک DAW
میکس نهایی باید در یک سیستم مسترینگ بارگذاری شود. استودیوهای مسترینگ حرفه ای از سیستم هایی مانند Sonic Solutions و یا SADiE استفاده می کنند. البته سیستمهای دیگری نظیر Architect و Peak نیز می توانند برای این منظور مورد استفاده قرار گیرند. اگر هیچ یک از اینها در درسترس نبودند می توان از یک مالتی تراک مانند Pro Tools نیز استفاده نمود.
در مرحله بار گذاری ممکن است مهندسان مسترینگ از EQ یا Compressor استفاده نمایند.در محیط نرم افزاری هر ترک را پس از بار گذاری پردازش می نماییم. قطعا هر قطعه آلبوم کارکتر خود را دارد  اما در  هر مرحله از مسترینگ باید به صدا دهی کل آلبوم بی اندیشیم و حس پیوستگی بین قطعات در یک آلبوم را در نظر بگیریم. حجم ، عمق ، پهنا و تمبر همه قطعات باید با یگدیگر همخوانی داشته باشند.
۲- چیدمان ترک ها به ترتیب آلبوم و تعین فضای خالی بین آن ها
این عمل خود یک تخصص جداگانه محسوب می شود. در سبکهای مختلف موسیقی با توجه به هدف آلبوم باید نحوه چیدمان ترکها مورد بررسی قرار گیرند. امروزه این بخش مسترینگ در موسیقی های مردمی از اهمیت بسیاری برخوردار است و در شاخه ی موزیک مارکتینگ بسیار مورد توجه است.
۳- بالا آوردن حجم صدا
حجم صدا باید افزایش یابد. صدا با حجیم بودن دلنشین تر به گوش می رسد . حتی اگر شنونده با ولوم پایین به آن گوش دهد . مقدار این افزایش حجم باید با توجه به سبک موسیقی و کاملا منطقی صورت گیرد. متاسفانه امروزه به علت عدم اطلاع برخی دست اندرکاران موسیقی از  این هنر (که ارزش کار را با معیارهای دیگری می سنجند) ، صدای یک آلبوم یکی از فاکتورهای اصلی خوب بودن آن محسوب می شود. در اروپا و امریکا این رقابت نادرست را با عنوان Loudness Wars می شناسند. با این عمل ارزشهای دیگر موسیقی را فدای حجم صدای آن می کنند. البته این عمل در برخی از سبکهای الکترونیک ایراد چندانی محسوب نمی شود و به یک اصل در مسترینگ این نوع از موسیقی تبدیل شده است. درک حجم صدا در چند ثانیه هم تحقق می یابد اما درک ارزشهای یک قطعه موسیقی این طور نیست. بسیاری از آلبوه های پر هزینه در سالهای اخیر تنها به دلیل تمایل گروه ها و افراد به حجیم تر صدا دادن ، کیفیت واقعی خود را از دست داده اند. متاسفانه Volume تبدیل به یک ارزش شده است و تقریبا همه فراموش کرده اند آلبوم های مستر شده گذشته تا چه اندازه دقیق و حساب شده صدا می دادند. با سیستمهای پلیر پیشرفته امروزی  در صورت تمایل می توان قطعات موسیقی را با صدای بلند گوش کرد ، پس چرا باید یک میکس خوب را بی جهت فدای Loudness نمود؟
Audiophile ها همه دارای آمپلیفایر خوب،  DJ ها دارای بلندگوهای غول پیکر ، راننده ها دارای ساب ووفرهای قدرتمند ، اسکیت سوارها دارای iPod و به طور کل همه شنوندگان از سیستمهای پیشرفته ای بهره می برند که دارای پتانسیومتری جهت کنترل صداست و همه می توانند به راحتی Volume را بالا ببرند !
۴- انتقال صدا به فرمت مستر نهایی
در سطح کاملا حرفه ای با سیستم هایی همچون RedBook (استانداردی که توسط Sony و Philips عرضه شده و CD های صوتی| ، با این استاندارد تولید می شوند) ، نوار مغناطیسی نیم اینچ ، نوار PCM 1630 U Matic 3/4inch  یا سیستم های متعدد دیگر کار می شود . در مورد کاربران کامپیوتر تنها با CD Rom این کار انجام می شود . هنگامی که کاربر بخواهد محصول را روی CD Rom منتقل کند ، می بایست آن را به ۴۴٫۱kHz با عمق بیت ۱۶bit تبدیل کند و با استفاده از تکنیکهای Resample و Dither مراحل آماده سازی را به انجام برساند .
کاربرد اکولایزر در مسترینگ
نقطه منطقی آغاز کار، اکولایز است . تعادل تنال را تنها با EQ می توان ایجاد کرد. گرچه هر ساز هنگام میکس از مزایای آن بهره میبرد ، ترک مستر نیز به آن نیاز دارد. اکولایز ایجاد پاسخ فرکانسی مطلوب است و به همین دلیل بهترین قسمت برای آغاز کار محسوب می شود.
اکولایزرهای پارامتریک از باندهای گوناگونی تشکیل می شوند. از هر باند برای تقویت یا تضعیف محدوده فرکانسی مرتبط بهره گرفته می شود.
Q پهنای باند است و بردی که فرکانسها را متاثر می سازد . Q بالامنطقه باریکی از فرکانسها و Q پایین محدوده وسیع تری را پوشش می دهد.
به محض افزودن EQ در می یابید که تفوت بهره گیری از پروسسورها بر روی میکس نهایی با پیش از آن ( روی تک تک ترک ها) بسیار زیاد است. هر تغییری که انجام می دهید باید با مانیتورینگ دقیق و شنیدن تحلیلی انجام شود . هنگام میکس افزودن مقدار +۱dB در ۴kHz بر روی یک ساز به سختی تشخیص داده می شود اما همان مقدار تغییر روی میکس نهایی کاراکتر صوتی اثر را متغیر می سازد . متاسفانه بسیاری از مهندسین فراموش کرده اند که EQ تا چه اندازه برای مسترینگ مهم است. با تغییر تمبر یک قطعه می توان  توهم بالا بودن ولوم را در ذهن شنونده های تشنه حجم ایجاد نمود. اکولایزرهای Convolution-based ، Shelving ، Linear-phase و البته Parametric فن آوری هایی هستند که تا پانزده سال پیش در دسترس نبودند . EQ های طراحی شده برای مسترینگ دارای کنترل Step است که کار را نسبت به پتانسومترهای کاملا متغییر ، راحت می کند. کنترل های مجزا برای کانلهای چپ و راست یکی از تفاوت های EQ های مسترینگ است. اگر گوش های تعلیم دیده داشته باشید ، میتوانید ارتباط خصوصیات صوتی یک ترک را به فرکانسهای مربوطه دریابید. مثلا Muddiness بودن صدا به انرژی گرد آمده در ۲۰۰Hz و Harsh بودن صدا با فرکانس ۲-۸kHz مرتبط است. با تغییر پهنای باند ، Q  و مقدار اندکی تضعیف و تقویت (حدود کمتر از ۳dB) می توان تعادل نسبی را تغییر داد. فیلتر Hi-Pass برای حذف فرکانسهای کمتر از ۳۰Hz نیز ضروری است.  انرژی Bass با این کار فشرده تر شده و نافذ می گردد. برای اصلاح اشکال های هر ساز باید به دقت به مناطق مورد نظر متمرکز بود. به Q پهن و تقویت +۳dB محدوده نیاز است تا اشکال مشخص شود.
آنالایز FFT نیز گرچه نمی تواند جای گوش خوب را بگیرد، می تواند کمک خوبی برای چنین شرایطی باشد. یک مثال برای نشانه گذاری و تغییر ارزش هارمونیکها، افزایش حجم گیتار باس با افزایش در فاندامنتال (۷۰Hz) و هارمونیک دوم (۱۴۰Hz) است. گوش به سرعت خود را با کاراکتر صوتی که می شنود مطابقت می دهد و شما به زودی پرسپکتیوی را که به دست آورده اید از دست خواهید داد. مدام از By-Pass استفاده کنید و به خصوصیات مانیتورها و اتاق خود اشراف داشته باشید.
بیشتر اشکالات در ناحیه mid-range وجود دارند. اگر صدا خیلی کدر باشد باید محدوده ۱۰۰Hz تا ۳۰۰Hz راتضعیف نمود ، در حالت تو دماغی باید اصلاحات را در محدوده ۲۵۰Hz تا ۱kHz وارد نمود. صدای تیز با تضعیف بسیار کم در محدوده ۱۰۰۰-۳۰۰۰ Hz قابل اصلاح است.
افزایش بیس یکی از علایق همه ماست، اما انجام این کار با EQ کیفیت بافت موزیک را تخریب می کند. حتی الامکان این عمل باید توسد کمپرسور چند باند صورت گیرد .  میتوان از EQ برای یک فیلتر بالاگذر برای پایین تر از ۴۰Hz بهره جست. اصولا آنچه به عنوان بیس شناخته می شود محدوده ۵۰-۱۰۰ Hz می باشد. منطقه ۲۰-۴۰Hz را می توان در صورت لزوم به طور کامل حذف نمود و با این کار مقدار بسیار زیادی نویز که قطعا باعث اضافه بار حجم می شود را از بین می بریم.
نکته مهم این است که گوش خیلی سریع  به تغییرات EQ عادت می کند و ممکن است خیلی از فرکانسها را بیش از حد لازم افزایش دهید. همواره با تمرکز و گوش خسته نشده با EQ ها کار کنید.
به خاطر داشته باشید که هر تغییر در EQ یک عکس العمل دارد. اگر یک محدوده فرکانسی افزایش یابد، برخی دیگر ماسکینگ می شوند. Kick در محدوده ۱۰۰Hz دارای oomph است اما Attack آن مابین  ۱۰۰۰Hz و ۳۰۰۰Hz یافت میشود. گاهی اوقات میتوان با تمرکز بر مناطق بالای ۱۰۰۰Hz صدای Bass و Kick راتقویت نمود. در موسیقی Hip-Hop علاوه بر موارد مذکور میبایست محدوده ۵۰Hz تا ۶۰Hz را نیز با Q نسبتا بالا تقویت نمود.
کمپرسشن و لیمیتر
در آینده از میان همه مراحل مسترینگ ، به فشرده سازی بیشتر می پردازیم. می توان یک ترک را با کمپرسور  gel یا punchy نمود و داینامیک را محدود کرد. حتی انرژی سازها را می توان با کمپرسور تغییر دادو تا حدودی در تعادل طیفی صدا تغییر ایجاد نمود . در مسترینگ، کمپرسور کنترل کننده داینامیک است و نه حذف کننده آن.
لیمیتر در الکترونیک مداری است که اجازه می دهد سیگنال های پایین بدون تغییر عبور کنند ، در حالیکه سیگنال های قوی تر را تضعیف می کند. یعنی در نوسان مثبت، منفی یا هر دو ، دامنه سیگنال خروجی به سطح آستانه معین محدود شده است. از لیمیتر در پروسه مسترینگ باید به گونه ای استفاده نمود که حجم حس شده صدای ضبط شده افزایش پیدا کند.
 



نوع مطلب : مسترینگ mastering learn، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

سه شنبه 30 آبان 1391
سه شنبه 11 اردیبهشت 1397 05:12 ب.ظ
еспандер резинка купити
резинки для фитнес николаев
эспандер резинка для фитнеса
фитнес резинка и беременность
купити резинки для фітнесу
سه شنبه 21 فروردین 1397 08:43 ق.ظ
I individually assume the yellowish shade makes it seem old and not
as recent as it should be. Thanks so much for that wonderful comment BrandyM.
سه شنبه 21 فروردین 1397 05:45 ق.ظ
Her designs had been massive and really glitzy. The Australian World Market Research is a great place to be taught these procedures.
سه شنبه 21 فروردین 1397 03:42 ق.ظ
By no means just take it for granted that as a result of
they are in your house that they'd be covered, there are
exclusions.
سه شنبه 21 فروردین 1397 03:24 ق.ظ
It isn't unusual to see Indian dresses with fashion jewellery being worn by western girls who appear to enjoy the bright and beautiful colours.
دوشنبه 20 فروردین 1397 05:15 ب.ظ
Have actually been taking little over a month.
دوشنبه 20 فروردین 1397 12:31 ب.ظ
Have been taking little over a month.
شنبه 1 مهر 1396 04:19 ب.ظ
Great weblog here! Also your web site so much up very fast!
What web host are you the usage of? Can I am getting your associate link on your host?
I want my site loaded up as fast as yours lol
سه شنبه 14 شهریور 1396 04:12 ق.ظ
Hi everyone, it's my first pay a visit at this site, and piece
of writing is actually fruitful for me, keep up posting these
articles or reviews.
دوشنبه 13 شهریور 1396 01:47 ب.ظ
Hello, Neat post. There is an issue together with your site in web explorer, might check this?
IE nonetheless is the market chief and a big part of people will leave out
your wonderful writing due to this problem.
یکشنبه 12 شهریور 1396 04:15 ق.ظ
Hi I am so grateful I found your weblog, I really found you by accident, while I was browsing on Digg for something else, Regardless I am here now and would just like to say kudos for a
marvelous post and a all round enjoyable blog (I also love the theme/design), I don't have time to read
it all at the minute but I have book-marked it and also included your RSS feeds, so when I have time I will be back to read more, Please do keep up the awesome
job.
دوشنبه 16 مرداد 1396 08:10 ب.ظ
Excellent post. I used to be checking constantly this blog and I'm inspired!
Extremely helpful information specifically the ultimate section :
) I care for such information a lot. I was seeking this particular information for a long
time. Thank you and best of luck.
شنبه 10 تیر 1396 02:50 ق.ظ
Hello my family member! I want to say that this article is awesome, nice written and come with almost all vital infos.

I would like to peer more posts like this .
یکشنبه 4 تیر 1396 10:29 ب.ظ
چلیپا از خود نوشتن در حالی که ظاهر شدن مناسب ابتدا آیا
واقعا کار خوب با من پس از برخی
از زمان. جایی درون پاراگراف شما در واقع قادر به من مؤمن اما تنها برای کوتاه در حالی که.
من هنوز مشکل خود را با فراز در منطق
و یک خواهد را خوب به کمک پر همه کسانی معافیت.

که شما در واقع که می توانید انجام من می
قطعا بود مجذوب.
جمعه 18 فروردین 1396 10:04 ب.ظ
First off I want to say great blog! I had a quick question that I'd like to ask if you don't mind.
I was interested to find out how you center yourself and clear your thoughts before writing.
I have had a difficult time clearing my thoughts in getting my ideas
out there. I truly do take pleasure in writing but it
just seems like the first 10 to 15 minutes are wasted just trying to figure out how to begin. Any
ideas or tips? Appreciate it!
جمعه 11 فروردین 1396 01:20 ب.ظ
I'm gone to inform my little brother, that he should also pay a quick visit this webpage on regular basis to take updated from latest
reports.
شنبه 22 خرداد 1395 01:01 ب.ظ
سلام...خسته نباشید...
واقعا ممنونم بابت توضیحات مفیدتون
امیدوارم همیشه موفق باشید...
بازم اگه مطلب بهتر یا راهکار جدیدی
مدنظرتون بود ممنون میشم ما رو هم قابل بدونید

یه دنیا تشکر از سایت خوبتون..
یکشنبه 5 بهمن 1393 09:04 ب.ظ
بسیار عالی
منتظر ادامه پست مسترینگ هستم. با تشکر
پنجشنبه 16 آبان 1392 03:28 ب.ظ
عالی بود فقط میخوام بدونم چرا بعد از گرفتن اکسپورت اهنگ در کیوبیس کیفیت صدا خیلی افت میکنه .. لطفا ایمل کنید برام مهمه با تشکر
دوشنبه 24 تیر 1392 02:43 ق.ظ
سپاسگذار از لطفتون
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :